Zitten mensen wel op mij te wachten? Is dit wel goed genoeg? Wat als het mislukt? Wat als ik faal? Wat als? Deze gedachten spookten de afgelopen maanden regelmatig door mijn hoofd.
Begin dit jaar maakte ik de stap naar het ondernemerschap. Dat was een kleine stap voor de mensheid, maar een grote stap voor mijzelf. Ik houd van controle, ik ben een perfectionist en dol op regelmaat en structuur. Deze eigenschappen heb ik al van kinds af aan: ik ging pas lopen toen ik zeker wist dat ik het kon. Bij mij geen vallen en opstaan, maar gewoon BAM: in één keer het perfecte loopje. Je zou kunnen zeggen dat ik al mijn hele leven een haat-liefde verhouding heb met deze eigenschappen. Ze hebben me soms belemmerd, maar vaak ook ver gebracht.
De (im)perfecte ondernemer
Als ondernemer kwam ik er al snel achter dat de combinatie van perfectionisme en het streven naar controle niet zo (lees: absoluut niet) goed samengaat met ondernemerschap. Geen maand is hetzelfde en ver vooruitplannen is onmogelijk. Regelmatig moet je uit je comfort zone stappen, durven te falen en gewoon actie ondernemen.
Actie = reactie
Het ondernemen van actie is nodig, want succes komt niet aangewaaid en ook niet uit de lucht vallen. Ik heb mezelf eigenlijk nooit in het woord ‘ondernemer’ verdiept, maar het woord zegt het eigenlijk al. ‘Ondernemer’ komt uit het Aramees en betekent ‘initiator’. Ondernemers zijn dus initiatiefnemers: ze beginnen iets dat er nog niet is. Ondernemen is daarmee de bron van nieuwe actie.
Dit actie-reactie principe werd me al snel duidelijk. Maar dat is uiteraard niet het enige dat ik heb geleerd in de afgelopen maanden. Ik deel graag mijn belangrijkste leerlessen met je!
- De perfecte ondernemer bestaat niet. Doordat ik alles zo goed mogelijk wilde doen en fouten wilde voorkomen was ik (te)veel tijd kwijt met voorbereiden, plannen, piekeren enzovoorts. Zonde! Want daardoor heb ik de afgelopen maanden te weinig tijd gestoken in dingen die ik eigenlijk wil(de) doen, zoals het schrijven van blogs.
- Ondernemen is nooit saai. Geen maand, zelfs geen dag is hetzelfde!
- Grenzen bewaken is belangrijk. Klanten vragen soms (te)veel en dat kan me het gevoel geven dat ik 24/7 voor ze klaar moet staan. Grenzen bewaken is daarom belangrijk.
- Fouten maken en falen hoort erbij. Er is geen falen. Er is alleen feedback. En feedback helpt je om te groeien!
Wat zijn jouw leerlessen als ondernemer? Ik ben benieuwd! Laat hieronder een reactie achter.
2 reacties. Reactie plaatsen
Een goed blog. Onzekerheid is er soms wanneer je ondernemer bent.
Zelf heb ik geleerd om los te laten en vertrouwen te houden in mijn kunnen.
Wanneer ik niet ga piekeren over de lege ruimtes in mijn agenda bellen er altijd spontaan weer nieuwe klanten. Wanneer dat niet zo is geniet ik van de rust en komen er vanzelf creatieve ideeën.
Dankjewel en leuk dat je jouw ervaring hebt gedeeld! Loslaten en zelfvertrouwen zijn inderdaad erg belangrijk.