Of we nu een magazine lezen of de krant: wij mensen zijn koppensnellers. Over het algemeen lezen we niet alles van de eerste tot de laatste letter, maar scannen we de koppen en lezen we de artikelen die ons interesseren.
Of een tekst wel of niet gelezen wordt heeft daardoor in grote mate te maken met de kop (ofwel titel). Maar hoe zorg je ervoor dat je kop de interesse wekt? Ik geef je 5 inkoppers:
- Wees onduidelijk
Dit klinkt misschien onlogisch, maar door een titel te gebruiken die vragen oproept en/of niet direct aan verwachtingen voldoet, zet je je lezers aan het denken en maak je ze nieuwsgierig. Wat dacht je bijvoorbeeld van de titel ‘Lees deze blog vooral niet’? - Wees duidelijk
Het tegenovergestelde van tip 1 werkt ook: wees zo duidelijk mogelijk. Duidelijkheid werkt goed omdat mensen dan precies weten wat ze kunnen verwachten en/of op welke vraag ze antwoord krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de titel ‘Een bedrijfsnaam bedenken: 5 praktische tips’. - Maak gebruik van (oneven) getallen
Uit marketingonderzoek blijkt dat getallen onze aandacht trekken, en dat oneven getallen als betrouwbaarder worden gezien dan even getallen. Let op: dat geldt alleen als de getallen in cijfers worden geschreven! - Verplaats je in je doelgroep
Voordat je een tekst schrijft en een titel bedenkt is het belangrijk om jezelf af te vragen voor wie je de tekst schrijft. Stem je titel vervolgens af op je doelgroep. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over mode en huidverzorging voor jongeren, gebruik dan liever termen als fashion en cosmetica. - Gebruik humor
Als je tekst het toelaat mag je in de kop best wat humor verwerken. Speel met taal en maak eens een woordgrap, dat kunnen veel mensen waarderen! Maar let op: geforceerd grappig zijn kan je de kop kosten, dus overdrijf het niet.
Vond je deze tips waardevol? Deel deze blog gerust via social en/of laat een reactie achter!