Contentmarketing is populair. Als bedrijf kun je tegenwoordig niet meer alleen vertellen hoe goed je bent, je moet dit ook laten blijken met authentieke content. Maar wat houdt contentmarketing precies in? En waarom is het zo belangrijk?
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing betreft het maken en publiceren van relevante content op je eigen kanalen (nieuwsbrief, blog, social media etc.). Met behulp van deze content probeer je op een positieve manier je doelgroep te bereiken. Je werkt daarmee aan een duurzame relatie, met winstgevende (trans)acties als uiteindelijke doel.
Contentmarketing is dé manier om herhaaldelijk en op een positieve manier in contact te komen met je doelgroep.
Het doel van contentmarketing
Hoewel winst het uiteindelijke doel is, ligt de focus niet alleen op verkoop. De behoeftes en interesses van de doelgroep staan centraal. Door slim in te spelen op behoeftes zorg je ervoor dat consumenten met jouw content in contact komen. De kunst is dus om relevante, geloofwaardige content te bieden op het juiste platform en op het juiste moment. Waarom denk je dat cosmeticamerken op hun website tips delen over huidverzorging? Dat Karwei je gratis klustips geeft? En dat Albert Heijn graag recepten met je deelt? Over recepten gesproken… Zin om een appeltaart te bakken? Type ‘appeltaart bakken’ in de Google zoekbalk en Koopmans legt je graag uit hoe je de perfecte appeltaart bakt. Uiteraard met een Koopmans bakmix.
Het belang van een contentstrategie
Steeds meer bedrijven zien het nut in van content en beginnen driftig met publiceren. Maar is alle content wel relevant en geloofwaardig? En wordt het gedeeld op het juiste platform? Publiceren zonder achterliggende strategie is weinig effectief, maar zorgt er wel voor dat consumenten worden overspoeld met informatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt? Dat doe je door een juiste contentstrategie, waarbij je de gaten van jouw doelgroep niet uit het oog verliest.
Relevante content = tevreden doelgroep = meer conversie
Het gaat bij contentmarketing dus niet alleen om directe verkoop, maar je helpt een klant echt vooruit. Dat is in het voordeel van de klant, maar werkt ook in jouw voordeel: het leidt uiteindelijk tot meer traffic en meer verkoop!
Ben jij niet helemaal (of helemaal niet) content met jouw content? En wil je jouw conversie verhogen? Ik help je graag. Neem vrijblijvend contact op!