Vaak wordt het bedenken van een bedrijfsnaam gezien als een lastige taak die alleen voor de creatievelingen onder ons is weggelegd. Dat terwijl het helemaal niet zo moeilijk is om een naam te bedenken die bij je past!
In deze blog geef ik je 5 praktische tips voor het bedenken van een passende bedrijfsnaam.
Tip 1: maak een mindmap
Pak pen en papier en maak een mindmap. Schrijf alle woorden en zinnen op die in je opkomen en die relateren aan jouw onderneming en kwaliteiten. Dit is een brainstorm, dus laat je gedachten de vrije loop: er is geen goed of fout! Vind je dit lastig? Deel de mindmap dan op in stukjes. Bedenk eerst een aantal kernwoorden en ga vervolgens brainstormen over die specifieke woorden.
Tip 2: selecteer je kernwoorden
Nu is het tijd om de diepte in te gaan. Wat zijn voor jou de belangrijkste woorden en waarden? Maak hiervan een selectie en zet deze woorden op een aparte lijst. Dit zijn je kernwoorden.
Tip 3: tover met taal
Nu wordt het past echt leuk! Pak je lijstje en begin met ‘toveren’. Probeer woorden en/of zinnen met elkaar te verbinden en speel met taal. Het is leuk als woorden allitereren of rijmen, maar probeer ook out of the box te denken. Bedenk daarnaast dat je naam moet passen bij je doelgroep. ‘Friet van Piet’ trekt waarschijnlijk andere klanten dan ‘Friterie Française’.
Tip 4: blijf bij jezelf
Het lijkt soms wel alsof een simpele naam tegenwoordig niet goed genoeg is. Steeds vaker zie ik dat starters kiezen voor fancy namen, al dan niet met lastige Engelse terminologie. In bepaalde branches kan dit werken, maar even zo vaak zorgt dit voor onduidelijkheid. Ik adviseer daarom altijd om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Kies een bedrijfsnaam die bij jou past en die relateert aan wat jij doet!
Tip 5: neem afstand
Ken je dat moment dat je onder de douche staat en ineens een geweldig idee krijgt? Vaak krijgen we de beste ideeën als we juist níet actief met een bepaald vraagstuk bezig zijn, maar zodra we tot rust komen. Dat komt doordat ons brein na lang denken vol raakt en geen heldere oplossing meer ziet. Als je afstand neemt verdwijnt de irrelevante informatie en ontstaat in onze hersenen ruimte voor verbindingen tussen de relevante dingen waar je eerder over hebt nagedacht!
Veel succes met het bedenken van je bedrijfsnaam! Hulp nodig of benieuwd naar meer tips? Neem gerust contact op. Tekstwekker helpt je graag!