Voor veel ondernemers staan de wensen en behoeften van de klant centraal. Maar hoe weet je nu precies waar je klanten naar op zoek zijn? Om antwoord te geven op deze vraag moet je je afvragen waar jouw klanten écht gelukkig van worden. Veelal wordt het antwoord op deze vraag gezocht in het product of de dienst zelf. Maar is dat wel zo’n goed idee?
Stel je voor: je bent specialist in boren (metaalboren, houtboren etc.). Je speciaalzaak loopt goed, je klanten zijn tevreden en er zit een stijgende lijn in de omzet. Kun je dan stellen dat jouw klanten gelukkig worden van boren? Of moet je dan concluderen dat jouw klanten gelukkig worden van gaten? Deze ‘boren en gaten’ kwestie, die in managementliteratuur regelmatig wordt aangehaald, is wat mij betreft essentieel. Bij het schrijven van teksten moet je namelijk voortdurend rekening houden met de achterliggende wensen, behoeften én taal van je (potentiële) klant!
Vermijd borentaal
Iedere branche heeft zijn eigen jargon, ofwel borentaal. Er zijn contactmomenten te over waarop miscommunicatie door borentaal kan ontstaan: nieuwsbrieven, brochures, websites en ga zo maar door. Het lastige aan borentaal is dat je je er vaak niet van bewust bent, omdat deze taal een gewoonte is geworden. Maar als je wilt dat je klanten je begrijpen, is het essentieel om borentaal te vermijden en te spreken in een taal die begrepen wordt: gatentaal.
Optimaliseer gatentaal
Wil je jouw borentaal omzetten in gatentaal? Of wil je jouw gatentaal optimaliseren? Dan kan het helpen om een externe partij in te schakelen die jouw externe communicatie onder de loep neemt en teksten (her)schrijft. Op die manier wordt er op een professionele manier ėn als klant naar je product of dienst gekeken en ben je er zeker van dat borentaal wordt vermeden.
Het gebruik van gatentaal is een stap in de goede richting. Maar is het gebruik ervan genoeg om klanten aan je te binden? Nee, dat denk ik zeker niet. Het gaat er uiteindelijk om in hoeverre jouw boren daadwerkelijk gaten maken en in hoeverre jouw boren zich onderscheiden van die van de concurrent. Ga op zoek naar jouw gat(en) in de markt!
Succes.
Waar worden jouw klanten écht gelukkig van? Ik ben benieuwd! Laat hieronder een reactie achter.